Day 2 een beetje sensatie

28 april 2018 - Cairns, Australië

Na schommelende nacht al weer vroeg wakker. Geen gordijn dus de opkomende. Rond 7:30 zou onze eerste duik zijn. Dus even banaan naar binnen werken en rustig wakker worden. Om 7 uur de briefing voor de duik. Goed moment om te duiken omdat het nu het spitsuur van de vissen. De vissen die s’nacht slapen worden wakker en ander zoeken juist hun slaapplek. Met mijn buddy afgesproken dat ik meer de leiding zou nemen, omdat hij vaak heel snel zwemt en dan moet ik er achteraan. Dit verbruikt heel veel lucht. Toen ik ging voorbereiden voor de duik 180 bar. Elke keer steeds minder lucht in mijn fles. Dus ik aangegeven bij crewlid. Owwh het is genoeg. Oké zal wel..... bleek dat mijn buddy met zijn 180 wel lucht er bij kreeg..... Dus ik klagen bij de supervioser voordat ik het water inging. Volgende keer gaan ze er op letten! Dus water in eerst 10 minuten super veel vissen en lekker rustig aan. Daarna werd het weer achter mijn maatje zwemmen, want hij ging weer als wieden weer vandoor. Dit had veel invloed op de duik helaas. Dus even aan de oppervlakte laten merken dat ik hier ook niet blij mee was. Gelukkig merkte de crew dit ook en gingen ook praten met hem! Dus hopelijk voor de volgende duik opgelost. Anders moet ik gaan switchen van buddy. Daarna eindelijk lekker ontbijten! Het eten voor deze trip is echt goed verzorgd! Na eten meteen even mijn lucht checken! Gelukkig nu wel 200 bar. Nu tijdje relaxen tot de volgende duik rond 11 uur! Een rif waar nauwelijks gedoken word, alleen eigenlijk met goed weer! Dus ben benieuwd wat we gaan aantreffen in het water dit keer. Met goede moed het water ingemaakt. Duidelijke afspraken gemaakt. Hij had dit keer ook een camera gehuurd dus dit zorgt er ook wel voor dat hij iets langzamer gaat. In water ging het eerste deel heel makkelijk. Stroom mee en heel relax. Tot we om de hoek waren van de 3 sisters. Kwam opeens de boot boven ons. Oké en we zag duikers verder duiken. Het zal wel dat ze klaar zijn, maar beetje stug na 10 a 15 minuten. Dus wij rustig de achter kant bekeken tot we weer de hoek omgingen. Super sterke stroming tegen... pfff. Toen begon ook een noodsignaal te klinken 3 slaan op de boot en meerdere keren. Oké dit betekend terug gaan naar de boot en de veiligheidsstop doen. Maar we hadden nu nog 90 bar over. Oké dus wij naar boven en langzaam kwam iedereen uit het water. Bleek dat 2 mensen vermist waren in het water die voor hun Padi gingen. Ze deden een kompas opdracht en zijn toen blijkbaar te ver door gezwommen en nu zijn ze nergens meer te bekennen.... Iedereen werd dan ook boven naar dek gestuurd om te kijken of we ze zagen. Echt na 10 minuten a kwartier zagen we een noodboei wel 700 meter van de boot. Terwijl het eind van Reef geen eens meer dan 100 meter hier vandaan is. Dus boot ging meteen ook koers maken die kant op. Gelukkig iedereen is weer terecht. De spanning was wel even te voelen op de boot. Na nog eens een goede uitleg te hebben gekregen  was het tijd voor de lunch. Dan rond 3 uur gaan we weer het water in. Bij ander Reef. Na pittige boottochtje kwamen we aan bij Flynn Reef. Hier moest je alvast voor duiken voor vanavond. Opzoek gaan naar Bryan’s keef. Bryan is een schildpad die hier leeft en die heeft ongeveer lengte van 1,5 meter en 1 meter breed. Echt een gigantische schildpad. De rest is het bijzondere Reef hier verkennen. Mooie duik dit keer van 40 minuten. Stuk beter en langer onderwater. Dus dat is geweldig! Dan vanavond met mijn buddy het water in om Bryan te vinden en de haaien die hier als het goed is zijn! Nou veilig terug op de boot. Totaal verdwaald. Niks gezien, maar toch 30 minuutjes gedoken. Prima tijd voor een nacht duik. Morgen 5:45 op om rond 6:00 uur te brieven. Morgen nog 3 keer duiken en dan zit het er al weer op...

1. Monique:
    28 april 2018
    Leuk dat je ook op de foto onder water staat. En jammer dat je Bryan niet gezien hebt. Maak er nog een mooie 3e duikdag van!😘
  2. Irene kroes:
    28 april 2018
    Nog een mooie duikdag wat heb je veel beleefd oma Irene xxx
  3. T. Bellaart:
    29 april 2018
    Dat is niet zo gladjes verlopen en jammer dat het niet zo klikte met je buddy. Maar wat je gezien heb onderwater dat zal onvergetelijk voor je zijn. Nog een fijne dag in Cairns en dan de lucht in naar Sydney. Liefs en groetjes van Oma en Opa B xxx😘🛫
  4. Eric Bulters:
    3 mei 2018
    Mooie belevenissen Bram!!! Denk niet het je moeder en oma erg gerust stelt deze verhalen hahaha! Maar prachtig om mee te maken.
    Geniet lekker verder! Hoe lang heb je nog?