Day 3 liverboard

30 april 2018 - Cairns, Australië

Gister na dat ik mijn verhaal had afgesloten wou ik rond 10 uur naar bed gaan. Op mijn kamer bleek de airco niet te werken. De zon had dus ook nog eens de hele dag opgestaan, pittige heet. Dan had ik 2 keuzes in die kamer slapen en de hitte accepteren of buiten slapen onder de sterren. Lastige keuze. Tot dat de derde oplossing kwam in de leef ruimte slapen. Dus ik heb mijn 6 uurtjes slaap gepakt. Om 5 uur weer wakker, omdat de kok zijn voorbereidingen ging doen en de eerste mensen wakker werden. Oke oke. Dus langzaam aan klaar gemaakt. Rond 6 uur de briefing met een opkomende zon. Zelfde plek, maar een andere koraal verkennen. We zouden een half uur ongeveer doen over 1 rondje om het koraal. Met mijn zelfde buddy, waar het nu stuk beter mee ging het water ingaan. Hij doet de coördinatie naar het koraal toe en daarna bepaal ik het tempo. Bijzondere, dingen tegen gekomen triggervis, vis in zwart wit wat leek op de amerikaanse vlag, een kleine mantaree die lag te slapen en nog veel meer. Na 2 keer het koraal te hebben gezwommen in 25 minuten hadden we nog genoeg lucht over om nu stukkie verder te gaan! Ja wat kwam daar om de hoek zetten. Een HAAI. Echt op 5 meter afstand kwam hij voorbij zwemmen. Ging zelfs nog even in het zand liggen en daarna gewoon weer zijn weg vervolgend. WAUW. Na dit geweldige moment was het tijd om terug te keren. Goede duik van 36 minuten! Uit water wat droogs aan en tijd voor breakfast. Ondertussen verplaatst de boot naar de volgende plek. 30 minuutje naar de andere kant van het rif. Hier om 9 uur de volgende duik. Hier zoude schildpadden zitten en een aal. Dus het zelfde verhaal, maar het water was wel veranderd. De onderwaterzicht was van echt 20 a 15 meter deze morgen opeens 7 meter met sterke stroming. Uiteindelijk wel het gedeelte bereikt door tegen de stroming in te zwemmen, maar helaas geen schildpadden. Door de sterke stroming verbruik je veel meer lucht dus iets minder lang onder water half uurtje maar. Nu hadden we 45 minuten en dan wasde volgende briefing al, want om elf uur stond de aller laatste duik geplant. Deze keer maar 5 meter duiken, omdat we al heel wat meters onder water zijn geweest en hebben gemaakt. Dit keer mijn buddy voor op. Een grote manta gezien, puffervis die enorm was. Weer een geslaagde duik dus. Nu 46 minuten onder water geweest! Dan zit het er op. De crew was al druk bezig alle spullen te verzamelen. Op te bergen onder tussen konden wij douchen en lunchen. Daarna een vaartocht van 3 uur terug naar Cairns. De zee was heftig, maar gelukkig niet zeeziek. Rond 4 uur werd ik afzet bij mijn hostel. Het was weer een schok om met 6 andere op een kamer te liggen... zo een rotzooi, maar ach dat is het hostel leven. Rond half 5 richting de supermarket gelopen. Even eten scoren voor morgen en op de terug weg domino’s pizza voor avond eten. Geen zin om nog een te koken en ben ook wel uitgeput van het duiken. Nu lekker rustig aan doen! Oja, rotte is dat voor de komende dagen slecht weer is voorspeld..

Ik heb echt 3 geweldige dagen gehad!

Toen ik dit rond 7 uur wou posten was internet zo shit dat helemaal niks lukte. Dan maar naar mijn kamer. Warme douch en naar bed, want ik ben moe. Rond half 8 lag ik er in. Rond 7 uur werd ik weer wakker. Dat noemen we nu goede nacht rust. Ik heb zo wat de hele ochtend op mijn ipad dingen opgezocht enzo. Oja ook nog toch je naar de supermarket voor een pot pindakaas en een avondmaal. Dit was even tussen de buien door. Ene moment is het bloed heet en andere moment hoost het... Dit is ook de voorspelling voor de komende dagen.. ‘s middags geluierd. Nog even naar winkelcentrum gegaan om riem te kopen. Was het zat om elke mijn broek op te heizen. Mijn oude riem ergens kwijt geraakt... volgens mij maand geleden ergens in Sydney. Nou dat is wel weer mijn verhaal voor vandaag. Lekker geluierd!

1. T. Bellaart:
    30 april 2018
    Bram wat heb jij een enerverende dagen beleefd. Niet alleen dat je meer duikervaring gekregen hebt, maar er was ook zoveel moois te zien zoals koraalriffen en grote vissen en spannend ook nog een haai !!. Woensdag een goede vlucht naar Sydney en we kijken uit naar je volgende verhaal over wat je daar gaat doen. Liefs en groetjes van Oma Nel en Opa Theo xxx😘🛫
  2. Monique:
    30 april 2018
    Haai Bram, pff dat is gelukkig goed afgelopen😉. Jeetje wat gaaf zeg, dat je nog een haai spotte op je laatste dag! Nu nog genieten van een dagje Cairns! 😘
  3. Frans:
    1 mei 2018
    Een haai, wat leuk en spannend. Zo te horen heb je een mooie tijd.
    Je riem, oh die had dat meisje nog in Sydney als aandenken!!! ;-)
  4. Gea:
    1 mei 2018
    Wat een mooie ervaring zo onder water! Gelukkig had die haai geen honger😜
    Bram koop maar vast wat riemen extra😂
    Geniet lekker😘