Fox Glacier day 1

26 januari 2018 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Wat heb ik goed geslapen vannacht. Ik ging rond 10 uur slapen ofzo. Een werd rond half 7 weer wakker toen merkte ik opeens dat er meer bedden waren gevuld. Geen eens gemerkt dat die gister na 10 uur nog binnen zijn gekomen. Snel mij even opgefrist en de kamer uit. Er zou ook een ontbijt zijn, maar dat was pas 7:30. Dat was te kort tijd om dat mee te pakken. Ik moest ook nog wat eten halen voor vandaag onderweg in de bus. Dus ik naar de supermarkt. Ontbijt gehaald en eten en daarna richting de bus gelopen. Iets te vroeg. Beter te vroeg dan te laat. Rond 8:10 vertrokken we naar Fox Glacier via WANAKA. dus ik gauw die ene gast berichten of hij mijn batterij kon brengen. Helaas werd hij te laat wakker. Dan misschien nog in Auckland.

De bus reis is lang, maar ja dat had ik al verwacht. Als je wat wilt zien moet je ook reizen. Tijdens de reis vertellen de meeste buschauffeurs wat over de omgeving. Interessant wat ze allemaal vertellen: hoe kan het water nou zo blauw zijn. het religie verhaal is: dat het smelt water is van de gletsjer en de gletsjer heeft ook zulke blauwe kleuren. Daardoor is het water zo blauw. Het scheikundige verhaal is dat de kristallen van de gletsjer er nog in zitten en die reageren met de mineralen uit de berg    als het zonlicht er op schijnt word dat licht gebroken. Daardoor is het water zo blauw. Ik ben nu bij de west-kust van Nieuw-Zeeland. De Maori was hier rond 1300 als ze op ontdekkingsreis gingen konden ze hun plek altijd weer vinden doordat er een lange wolk voor de kust hing. Want deze kon niet over de berg. De Maori’s hebben Nieuw-Zeeland ook hun eigen naam geven naar aanleiding van die wolk. De naam weet ik niet. De wolk ontstaat dat hij nergens anders in de buurt kan aan botsen. Het andere land wat op deze breedte graad dicht bij ligt is Argentine. Even wat kennis overgedragen. Nu nog een uur richting Fox Glacier de eind bestemming van vandaag.

⏱ Rond 4 uur aangekomen in het kleine dorpje Fox Glacier. Het zijn bij elkaar 5 grote hostel wat restaurantje en 20 huizen. Ja niet veel. Prima kamer waar ik op lig. Morgen den ik een fiets huren. Kan ik richting de gletsjer en een meer wat mij sterk werd aangeraden in de bus. Ook is er op een kwartiertje lopen een gloeiwormen grot. Dat is makkelijk gratis! Alleen, maar er naar toe lopen. Anders vragen bedrijven zo 50 euro met een boottochtje naar een grot met die beesten. Het zijn wormen die aan het plafon hangen en die produceren speeksel of zoiets en dat geeft licht. Vanavond een uitdaging of het lukt om daarvan een foto te maken. Foto,s maken in het donker is soms lastig... Zo even pasta maken of iets wat daar op lijkt.

Mijn tocht naar de glowwormen was niet heel geslaagd. Morgen maar beter informeren.

1. T. Bellaart:
    26 januari 2018
    Nou Bram fijn dat je goed geslapen hebt en dat je uitgerust bent. Wat een goed verhaal heb je nu geschreven. We kijken uit naar je volgende belevenis. Liefs van ons xx📷😎🛏
  2. Rosalinda:
    26 januari 2018
    Bram wat zal je Engels goed worden!!
  3. Irene kroes:
    26 januari 2018
    Bram wat heb je een mooie rit gehad.Morgen de gletcher verkennen. Fijn dat je zo lekker geslapen hebt. Morgen heel veel plezier. Een mooi reisverslag oma irenexxxx