Kaikoura Day 2 WauW

5 februari 2018 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vandaag 5 februari was misschien wel de dag waar ik heel erg naar uit heb zitten kijken. Vandaag op excursie gaan om de whales te zien. Natuurlijk kon het ook een teleurstelling worden, maar daar gaan we niet van uit.

Vanmorgen rond 10 uur richting kaikoura gegaan. Ik dacht kan ik even door Kaikoura heen lopen een koffie nemen en dan rond twaalf uur richting de Whale watching. Perfect plan in mijn hoofd. Alleen kaikoura bestaat uit 1 weg en dat is alles. Ook nog een uitsteeksel van wat land, maar dat is nu te ver lopen. Dus ja, koffie genomen richting het strand gelopen. Eerst mijn koffie opgedronken en toen ander plan gemaakt mijn ticket ophalen en terug gaan naar hostel. Dus ik naar het kantoor mijn ticket ophalen. Wat bleek ja kan pas om 12:15 en het is nu 11:00 uur... Oke we gaan het toch even proberen. Ze hebben het hier toch lastig met het vinden van mijn naam, maar dat even ter zeiden. Hij zei ja je bent te vroeg, maar ik kan je ook op een toer eerder zetten 11:30. Waarom niet, ticket uitgedraaid, maar toen kwam er een vrouw bij staan die zei je kan nu zelf als je wil! Helemaal super. Ik kon meteen aansluiten bij de safety briefing. Daarna met de bus 10 minuten rijden naar de andere kant van de bay. Daar is een haven waar de boten vanuit vertrekken. Na iedereen zit gingen we top snelheid water op. Ondertussen kregen wij een uitleg waarom de walvissen hier naar toe komen en dat soort ding. Wel interessant, maar voor de informatie kwam ik niet. Eenmaal aangekomen lagen er nog 2 andere boten. Volgens de andere kapiteins kon hier elke moment een walvis naar boven komen. Ja hoor nog geen 3 minuten een walvis! Wauw wat bijzonder. Wat een beest. Heel veel foto’s gemaakt van hoe hij water steeds op spoot, maar helaas geen goede foto’s van zijn staart kunnen maken. Oke, misschien spotten we er nog wel een. We gingen weer een stukkie varen. Tot dat kapitein stopte en met speciale stok in het water ging. De stok met een speciale antennen kan walvissen detecteren en blijkbaar ook de locatie bepalen. Want stukje verder op zou der een omhoog moeten komen. Jaa 5 minuten later. Plop daar was hij. Natuurlijk weer veel foto’s en nu wel een goede foto van de staart. Na dat hij weer verdween zo 5 kilometer naar beneden naar de bodem. Moesten meteen gaan zitten. De kapitein had gehoord van locals via de telefoon dat de killer whales (orka’s) waren gespot. Nou hier werd hij zelf ook enthousiast van. Alleen we hadden niet veel tijd meer. Dus het gas ging er nog even op! Ja twee killer whales. Wauw dat was niet gepland en ook nog vlak naast de boot. Wauw en snel werd al duidelijk waarom ze daar waren. De dolfijnen kwamen ook te voorschijn proberen te ontsnappen aan de killer whales. Tijdens deze voorstelling was de kapitein aan het filmpen en ondertussen aan het sturen met zijn voet. Wauw! Helaas moesten na 5 minuten weer weg, maar dit is toch wel een hoogte puntje! Na dit avontuur terug gegaan naar hostel even de foto’s bekijken en nog even na genieten. Daarna nog wat boodschapjes gedaan en in de relax modus.

1. T. Bellaart:
    5 februari 2018
    Wat geweldig Bram en dat je gelijk mee kon gaan om de walvissen en dolfijnen te bekijken. Weer een heel mooie belevenis voor je op deze fantastische reis. Opa Theo en Oma Nel xx👍💏🐳🐬
  2. Paul van Elk:
    5 februari 2018
    Wat een ervaring. De orka’s waren vast in scène gezet. 😜
  3. Irene kroes:
    5 februari 2018
    Wat geweldig heel mooie belevenis
  4. Monique:
    Super gaaf Bram! Je hebt geluk gehad dat je zoveel hebt gespot!🐬🐋🐳 😘
  5. Els:
    6 februari 2018
    Ik ben jaloers op je! Hoe vaak gaan mensen de zee niet op en zien helemaal niets!!!