Terug in het kikkerlandje

9 mei 2018 - Haarlem, Nederland

Als ik dit plaats ben ik weer veilig geland in Nederland. Toch nog even kleine samenvatting van mijn reis.

Ergens in Januari 2017 begon eigenlijk dit avontuur. Dat ik nu aan het beleven ben/ heb beleeft. Ik kwam uit school en zei tegen mijn ouders ik ben klaar met school. Ik kon toen niet leven met al die tegen slagen en ook wel de leer druk. Dus ik was er wel even klaar mee. Het idee was heel vaag, om te gaan reizen. Eerst geld verdien een jaar lang en dan ergens naar toe te vliegen en de wereld ontdekken. Zo begon ik fulltime bij de plus... Uiteindelijk na veel dubben na half jaar daar weg gegaan. Te veel werk druk en te hogen verwachtingen wat ik niet kon waar maken in hun vast gelegde kaders. In deze tijd kwam er ook een Facebook post langs korfbal trainingen geven aan de andere kant van de wereld. Wauw super vet. Een mail gestuurd met een positieve reactie terug. Daardoor ook begonnen aan Mijn rijbewijs. Die moest ik hebben om daar korfbaltrainingen te kunnen geven. Toen een maand lang een geweldige vakantie in Thailand. Voor het eerst rond reizen met een backpack en daar is ook mijn passie gekomen voor het maken van foto’s. In de vakantie kwam er ook een vacature langs van een groenteboer Bulters. Waarom niet reageren. Na de vakantie een sollicitatie gesprek. Dat was positief en kon meteen de week daarop beginnen. Een super ervaring. Heel veel geleerd. Van dingen over groenten en Fruit tot dat je wel moet blijven lachen als je serieus werkt. In deze tijd druk bezig geweest met mijn rijbewijs en de voorbereidingen voor Nieuw-Zeeland. Oke, met een plan B omdat het toch wel trickie zou worden met mijn rijbewijs. 29 december zou de dag worden dat ik hem moest halen en daarna mijn afscheidsfeesie. Ja, wat doet Bram falen..... te veel zenuwen en stommen fouten. Dan misschien nog weten te fixen om nog een keer te proberen. Ja dat was toen 9 januari een dag voor vertrek. ‘S avonds echt een geweldig afscheidsfeesie gehad met al die lieve vrienden. Zo ook 1 januari geweldig afgesloten het jaar. Nu begon het aftellen. Gedag zeggen tegen iedereen en langzaam naar moment toe werken. 9 januari ook dan nog even proberen voor mijn rijbewijs. Wat voel ik mij daar gewoon stom over. Ik had hem gewoon voor 90% in de pocket en dan door zo twijfel achtige fout die zwaar weegt... ik baal stiekem nog steeds. ‘S avonds was dan het gedag zeggen tegen de oma’s en dan volgende morgen was het zo ver. Het gedag zeggen van mijn ouders ging soepel. Nu de lucht in!. Echt waar ik herinner dit nog als de dag van gisteren. Het vloeit zo uit mijn handen.

De vlucht richting Nieuw-Zeeland was iets van 34 uur met een stop van 14 uur in Singapore. Daarop gewacht worden door de familie van brunch. Een paar geweldige dagen mee gehad! Uiteindelijk 2 maanden rond gereisd in New-Zeeland. Waar toch wel het zuider-eiland het mooisten was. Hier ook gewoon op mijn zelf dingen plannen, koken, op uitgaan, nieuwe mensen ontmoeten. Zoveel dingen mee gemaakt en gezien.  Waar echt wel een hoogte punt was de whale watching, waarbij ik gewoon 2 killerwhales (orka’s) heb gezien. Aan het einde van mijn reis ook bedacht dat 2 maanden genoeg was voor hier, maar wat is dan het volgende? Azie en dan Bali. Mij ook weten te verleiden om nog naar Sydney te gaan. Ik ben dan toch aan de andere kant van de wereld, dan kan ik dat net zo goed mee pakken. Dan 11 dagen naar Sydney en daarna dan richting Bali. Dan zie ik daar wel wat ik ga uitspoken. De 11 dagen Sydney waren geweldig en ook een bezoekje gebracht aan de Blue Moutains. Dit was gewoon geweldig en ook wel beetje te kort... Dus misschien wel terug komen? Uiteindelijk de dag dat ik Sydney wil verlaten mocht ik het vliegtuig niet in, omdat?? Ik geen vliegticket het land uit heb... Dan maar terug naar Australië.

Indonesië was echt geweldig. Hele andere cultuur. Zo veel vrijheid. Elke dag buiten de deur eten, omdat het zo goed koop is. Van de luxe kamers tot echt shit kamers met bedbugs. Ja ik heb het allemaal mee gemaakt. Op een scooter rond gescheurt. Eiland gehopt om nog meer te zien. Leuke mensen ontmoet! Aan het einde een duikcurcus gedaan wat onwijs vet was. Ook gedaan, omdat ik wist dat ik richting Cairns ging vertrekken. Daar de perfecte plek is om te duiken. Na 29 dagen had ik ook wel genoeg van Bali. De tijd daar was genoeg en had ook wel weer meer structuur nodig. Hopelijk dan in Australië werk vinden, want daar ben ik ook wel echt aan toen. Ondertussen ook een wwoof spot gevonden voor de eerste paar dagen. Toen was ik klaar om bali te verlaten werd mijn vlucht gecanceld. Owwh jemig wat nu. Gelukkig alles goed opgelost met een super luxe kamer. Alleen een vlucht van bijna 3 keer zo lang... ach we komen ooit wel in Cairns terecht. Uiteindelijk 1 nacht in hostel en daarna wooffen. Weer een ervaring rijker met wwoof. Super gezellig en zelf kennis gemaakt met Reiki. Het is heel lastig om werk te vinden hier. Dan maar besloten om richting Sydney te gaan. Om het daar te proberen werk te vinden. Eerst nog wel een liverboard geboekt naar het Great Barierer reef. Geweldig, zo veel mooie dingen gezien. Haaien, schildpadden en heel veel vissen. Dan proberen in Sydney werkt te vinden of beslissen om naar huis te gaan. Uiteindelijk de beslissing genomen  dat het tijd was om terug te gaan.

Echt blij dat ik ook deze beslissing heb gemaakt om op reis te gaan, want ik heb gewoon ZOVEEL geleerd. Van gewoon voor jezelf zorgen. Dingen plannen, hoe ga ik dit nou weer aanpakken. Op dingen letten, maar dat  gaat soms nog wel eens mis. Dat is helaas nog niet mijn beste eigenschap. Mensen ontmoeten, heel veel engels spreken en verbeteren. Heel veel over mijn zelf ontdekt. Veel van de wereld ontdekken en verschillende culturen zien en proeven. Niemand pakt dat mij meer af. Ook heb ik onder vonden dat ik het heerlijk vind om zulke verhalen te schrijven over wat ik heb mee gemaakt. Dan wel in mijn eigen context en ook met wat spelfouten helaas. Zo heb ik een groot deel van mijn reis kunnen delen ❤️🌎. Zulke lieve, leuke, hulpzame reacties heb gehad❤️

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Els:
    Lieve Bram,
    Wat ben je super reëel over je tips en tops. Wat fijn dat je met zo'n goed gevoel terug kijkt op je reis.
    Ik ga je verhalen nog missen.!!

Groetjes Els
  2. Irene kroes:
    9 mei 2018
    Lieve Bram wat een geweldig verslag over alles wat je hebt beleefd.Je bent een kanjer ik ben trots op je je hebt toch allemaal gedaan.In je verdere leven heb je daar profijt van .veel liefs oma Irenexxx
  3. Jordy:
    9 mei 2018
    Was leuk om je zo te kunnen volgen bram!

Groetjes Jordy
  4. Rosalinda:
    9 mei 2018
    Bram je bent een topper!. Je was klaar met leren maar hebt zoveel geleerd over andere culturen, jezelf, omgaan met tegenslagen, en ENGELS!! Succes met nieuwe paden bewandelen, je kunt het..
  5. Leo Rotteveel:
    Goed verhaal
  6. Monique:
    9 mei 2018
    Lieve Bram, wat fijn dat je weer thuis bent!! 4 maanden ofwel 1/3 jaar ofwel 17 weken ofwel 119 dagen ben je weg geweest. Een lange tijd, maar ook best snel gegaan! Wij hebben door al jouw verhalen mee kunnen genieten van deze mooie en bijzondere reis! En wij zijn super trots op jou!❤ en wat een mooi slotstuk heb je geschreven😘
  7. Gea:
    9 mei 2018
    Ik ga je verhalen missen😩
  8. Loes de Vries:
    9 mei 2018
    Wat heb je dat mooi samengevat Bram. Door jouw verhalen is het net of je erbij bent. Je ziet het voor je. Dit kan niemand je meer afnemen, een heerlijke ervaring. Bedankt voor je verhalen Bram!
  9. T. Bellaart:
    9 mei 2018
    Bram na 4 maanden van bijna dagelijks de door jou geschreven geweldige mooie reisverhalen gelezen te hebben en af en toe telefonische skype gesprek, hebben we je samen met je ouders en zus verwelkomd op Schiphol. Bij een kopje koffie met een heerlijk stukje taart door je moeder gemaakt hebben we met plezier nog meer verhalen gehoord over je geweldige reis. We hopen dat je spoedig je dagritme weer kan vinden in je vertrouwde omgeving. Liefs en groetjes van Oma Nel en Opa Theo xxx Topman!!!👍😘
  10. Frans:
    10 mei 2018
    Een hele mooie en waardevolle reis!!!
  11. Petra:
    12 mei 2018
    Maud zal wel blij zijn dat je er weer bent. Lekker slapen in eigen bed.
    Deze reis met ervaringen heb je maar mooi in je rugzak.